"Bircher-muesli"

Jag såg namnet "Bircher-muesli" skrivet under hundratals mumsiga, kreativa och vackra frukost/mellanmålsbilder på Instagram innan jag till slut bestämde mig för att fråga någon vad sjutton Bircher betyder:) Jag trodde att det var ett märke, ungefär som Kellogg's eller Paulúns, men det verkar snarare vara en benämning. Som Davosgröt, där man blandar valfria gryn med valfri yoghurt och låter det stå och bli grötigt i kylen över natten. Med den stora skillnaden att Bircher är gryn blandade med något lättare, mer genomskinligt. Till exempel kokosvatten eller juice. Helst ska man även ha en massa frukt i också, men jag provade en mer basic variant denna första gång.  
 
Jag tänkte direkt på vårt svenska superbär: Slånbäret, eftersom jag kokade massor av slånbärssaft i höstas. Så min Birchermüsli bestod av 1dl havregryn + 1,5dl slånbärssaft. JÄTTEGOTT!! 
 
Frukostburk med (nerifrån och upp) krossade linfrön och Birchermüsli med slånbärssaft. Honung, kanel, pumpafrön, keso och blåbär. Drack ett glas helt vanlig mjölk till!
 
A breakfast-jar filled with flaxseed, sloeberry-juice-flavoured Bircher-muesli, honey, cinnamon, pumpkinseeds, cottage cheese and blueberries. Had a glass of milk to drink with it, very tasty!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Annika

Äsch, och jag som trodde det var chiapudding eller nåt annat med chiafrön du skulle frukostera idag. Bircher har jag aldrig hört om förrän nu - är tydligen helt ute ;)

Svar: Det är inte lätt att hålla koll på allt hela tiden:-) Det där med chiapudding verkar slemmigt tycker jag... Men jag kanske har fel?
Cecilia

skriven
#2: Annika

Chiapudding blir som en lös pannacotta med en massa knastriga frön i. Betydligt godare än jag trodde när jag läste receptet. Jag gör mest på madelmjölk - 2 dl till 0,5 dl frön. Vill man söta kan man mixa mjölken med halv banan tex, eller lite honung eller både och, innan man rör ner fröna. Får stelna i kyl över natten och ätes sen med bär, rostade kokoschips, hackade nötter... Ibland gör jag en halv sats och äter som del av en större helgfrukost - kanske lagom testportion första gången? :)

Svar: Lös pannacotta... Hm. Klart att jag skulle kunna prova nån gång. Det är bara så att jag har en väldig avsmak just för slemmiga saker. Till exempel fruktkräm, rå äggvita... Men som sagt. Prova går ju!
Cecilia

skriven

Kommentera inlägget här :