Frukost-cheesecake!

Detta kan vara mitt bästa recept någonsin. Och en vansinnigt mumsig idé dessutom. Cheesecake till frukost, som förbereds dagen innan, och görs utan tillsatt socker... Vad tycker ni om det?! Detta bakverk blir dessutom mitt bidrag till bakbloggen Sötasakers månadsutmaning "Morgon".
 
(Receptet kommer efter bilderna)
 
Banancheesecake med havre-chokladbotten, hasselnötter och granatäppelkärnor. En smoothie av jordgubbar och blodgrape, samt en kopp YOGI TEA "Detox". 
 
A naturally sweet banana-"cheesecake" on an oatmeal-chocolate base, topped with hazelnuts and pom-seeds. A strawberrie-grapefruit smoothie, and a gup of Detox Yogi Tea. 
 
 
 
 
 
 
 
Recept som ger 1 portion frukostchesecake: 
 
- Denna cheesecake behöver vila i kylen i några timmar, allra helst över natten, efter tillagning!
- Värm ugnen till 200 grader. Gör sedan pajbotten enligt följande...
 
BOTTEN =
1 söt dadel
1dl havregryn
2tsk rapsolja
1tsk kakao
+ en pytteliten nypa salt
 
- Mixa ihop alla ingredienser, det ska bli en smulig massa. Pressa ut massan i botten på en liten portionsform. Det ska bara täcka botten, inte gå upp på kanterna. 
- Grädda i ugnen 8-10min, ta ut och ställ åt sidan medan du gör fyllningen...
 
FYLLNING = 
1 banan
1 äggvita
1-2msk philadelphia
1msk pressad citron
 
- Mixa ihop alla ingredienser till en slät smet. Häll smeten på den färdiggräddade pajbottnen, och toppa eventuellt med nötter, torkad frukt eller färska/frysta bär. OBS! Pajformen får inte bli precis bräddfylld med smet:)
- Micra alltihopa på full effekt ca. 40 sekunder (kolla så det inte bubblar över!)
- Ställ in din frukostcheesecake i kylen tills den ska ätas. Och sedan: NJUT!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Cizzi

Såg väldigt gott ut. Det får jag ta och testa någon dag ! :-)

Svar: Det tycker jag absolut! Med mixerstav eller liknande går det snabbt att slänga ihop dessutom:)
Cecilia

skriven
#2: Annika

Vilken rolig idé! Var får du allt ifrån? :D

Svar: Jag såg något liknande i frukostbloggen "365 days" för flera år sedan, och såg en anteckning om den nyttiga cheesecaken i min gamla receptpärm i helgen. Men jag förenklade det hela så det passade mig lite bättre:-)
Cecilia

skriven
#3: Linnéa Törebrant

GUD vad gott. Jag dör. Har ätit smörgåsar till frukost i en månad (det finns typ inget annat här, inlagd på sjukhus…) så fattar inte varför jag sitter och dregglar över din blogg. Kram!

Svar: Sjukhusfrukostar är verkligen enformiga. Vill man ha något mer intressant än mackor och klistrig gröt måste man väl äta typ... Sill? Hoppas att du får roligare saker att äta mycket snart!
Cecilia

skriven
#4: mamma

Det ser så fräscht och fruktigt ut, alla som ser bilderna måtte bli superhungriga! Snygg pajform förresten :-) Granatäppelkärnor gör sig sååå bra på bild + att de är goda.Dina juicer ser alltid så läckra ut. Jag köpte Brämhultsjuice "Nypressade Blodapelsiner" inte samma sak, jag vet- men den är god och läskande.

skriven
#5: mamma

Jag har aldrig provat den förrut, bara deras äppeljuice och naturligtvis LEMONADEN!!!!

Svar: Brämhultsjuice är fantastiskt!! Det tycket ju jag också:-) Och granatäppelkärnor är verkligen jättefina...
Cecilia

skriven
#6: Lotta - en kaka i ugnen

Vilken rolig och god idé! Måste prova detta! Tack för inspirationen.

Svar: Det blir verkligen gott, denna typen av "cheesecake"! Hoppas att du gillar det:-) Micra smeten med försiktighet, man vill bibehålla krämigheten.
Cecilia

skriven
#7: Johanna

Wow, måste måste måste testa!!

Svar: Hoppas att du gillar det:-)
Cecilia

skriven

Kommentera inlägget här :