"Jennys favorit"

Idag kände jag att det var dags för bananpannkaka igen. Åh så gott! Och jag kallar den numera för "Jennys favorit" eftersom Jenny, min systerdotter, verkar äta bananpannkaka för jämnan:) Dagens variant här i bloggen är gluten- och laktosfri, eftersom jag numera experimenterar friskt med allergivänliga recept. Bara för att det är roligt!
 
(Receptet kommer efter bilderna)
 
Bananpannkaka toppad med smält smör, mörk sirap, jordnötssmör, banan, cashewnötter, hjortronsylt och persika. Téet heter "Söder Té" och är svart. 
 
Glutenfree banana pancake topped with melted butter, brown syrup, peanutbutter, banana, cashews, cloudberry jam and fresh peach. And a glass of Black Southern Tea. 
 
 
 
 
 
 
 
Recept på 1st rejäl gluten- och laktosfri bananpannkaka: 
 
2 ägg
1 mogen banan
0,5dl bovetemjöl
1tsk fiberhusk
+ en nypa salt
 
* Mixa ihop ingredienserna till en slät smet. Låt svälla ca. 5 minuter. 
* Stek helst pannkakan i en liten stekpanna. Min är 24cm i diameter.
* Stek pannkakan på medelvärme i smör (mjölkfritt alternativ, vid behov) och vänd efter någon minut. Håll lite koll på undersidan innan vändning, sockret i bananen gör att pannkakan lätt kan brännas om värmen är för hög!
* Vänd upp pannkakan på en tallrik och toppa med tokiga mängder av godsaker! Om man inte äter smör kan man istället använda någon laktosfri grädde... men det behövs något "såsigt". Ihop med allt det andra;) Eller så tar man helt enkelt bara extra mycket sylt. 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :