Ägg och avocado.

Idag gjorde jag en lågkolhydratfavorit till frukost. Nötgröt med ägg! Blandade i lite extra nyttigheter i den också, i form av krossade linfrön. 
 
(Receptet kommer efter bilderna)
 
Nötgröt med krossade linfrön och smak av honung, toppad med gojibär, russin och pumpafrön. Till det åt jag en halv avocado med havssalt, och drack en kopp Orange Pekoe. 
 
Almond/egg porridge with honey, flaxseed, gojiberries, raisins and pumpkinseeds. I had half an avocado on the side, with salt, and a cup of Orange Pekoe Tea. 
 
 
 
 
 
 
 
Nötgröt med ägg och linfrö, 1 portion: 
 
2 ägg
2dl mjölk
2msk mandelmjöl
2tsk honung
1tsk krossade linfrön
 
- ispa ihop samtliga ingredienser i en kastrull. Koka på mediumvärme tills smeten får en grötliknande konsistens, och släpper ifrån sig vätska. Smaka av med mer honung och/eller kardemumma!
 
        
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Annika

Måste verkligen testa det här! Saknar gröt, nu när jag försökt utesluta kolisar och gluten. Man blir så skönt mätt av gröt, och det är enkelt. Och gott! Sätter stort hopp till att detta också är gott. :)
Visst har du testat även med kokosmjöl, istället för nötmjöl? Tycker mig minnas att jag sett det i din blogg förut.

Svar: Jadå, ursprungligen gör man detta recept med kokosmjöl, men då avsevärt mycket mindre mängd!! Kanske 1msk bara? Annars verkar det funka bra med alla sorters nötmjöl:-)
Cecilia

skriven

Kommentera inlägget här :