6:1 i ett helt år.

Som jag skrev igår så är det denna veckan exakt ett år sedan jag började med fastedagarna. Jag minns inte vilken veckodag jag började, men det var iallafall 52 veckor sedan. Jag har hållit räkningen i kalendern genom att anteckna "Fastedag nr. 31" eller "Fastedag nr. 47" i marginalen, allt eftersom:)
 
Ett system kring ätandet på fastedagarna har framträtt helt naturligt, då jag snabbt märkte vad som håller mig mest mätt under längst tid. Numera brukar jag börja fastedagen med några ägg, eller annan proteinkälla, samt lite frukt och någon grönsak. Lunch blir oftast soppa, och till middag en ren proteinkälla (kött, fågel, fisk, skaldjur) med grönsaker till. 
 
Under detta året har jag gått ner 6kg. Från 63 till 57. Men vikten pendlar förstås upp och ner fortfarande, som den gör för alla! Det viktigaste är dock att den ligger stabilt på samma nivå ungefär hela tiden, och att den inte minskar längre.
 
De 6kg som har försvunnit har ändrat mina kroppsmått på följande vis:
 
Midja: Minus 4cm
Stuss: Minus 4cm
Överarmar: Minus 2cm vardera
Byst: Minus 2cm
Under byst: Minus 2cm
Lår: Minus 2cm vardera
Vader: Minus 1cm vardera
  
Det är ingen enorm skillnad, men det märks ändå ordentligt på hur kläderna sitter. Jag har fått köpa nya träningsbyxor och tajts, för de gamla gled ner hela tiden:) Och jag har gett bort ganska många T-shirts och linnen som var baggy redan innan, för till slut började jag se ut som en luffare i dem^^ Jag mår bra, jag har inga problem med att hantera hungerskänslorna, och det är synnerligen enkelt att fasta en dag per vecka. Därför kommer jag att fortsätta med fastedagarna även framledes! Grundtanken är ju att det inte ska vara en kortsiktig "diet" utan en livsstil. Och en väldigt okomplicerad sådan, dessutom:) 
 
Jag belyser viktminskningen eftersom det är den enda effekt som är mätbar såhär tidigt i processen. Teorierna om långsiktig hälsa, det vill säga minskning av välfärdssjukdomar och demens... kan bara framtiden utvisa!
 

Kommentera inlägget här :