Leksandsknäcke!

För någon vecka sedan fick jag ett mejl från Leksandsknäcke där de undrade om jag ville testa deras nya knäckebröd i "Fäbodsserien", bakat av dinkelmjöl! Och självklart ville jag det:)
 
Jag fick även hem två andra sorter från Fäbodsserien, men de kommer jag att blogga om vid senare tillfällen.  
 
Idag testade jag dinkelknäcket ihop med smör, cheddarost, fikonmarmelad och valnötter. Dinkelknäcket var tunt, ordentligt mörkgräddat, väldigt krispigt men ändå sprött, och hade en tydlig god smak av maltextrakt. Det är gräddningen som gör det, när knäckebrödet verkligen får bli mörkt i kanterna innan det tas ut ur ugnen. Och den där "nästanbrända" smaken passar perfekt ihop med det söta i marmelad och det feta i ost och nötter.
 
Det enda negativa med dinkelknäcket är för mig att det bara innehåller 20% dinkelmjöl. Resten är råg. Jag är övertygad om att man kan baka både vanligt bröd och knäcke med 100% dinkelmjöl i, men det kanske blir för dyrt? 
 
Dinkelknäcke med smör, cheddarost, fikonmarmelad och valnötter, samt Fjällfil med hemmagjord äppelkompott, och frysta björnbär. Téet är det svarta "Orange Pekoe".  
 
I've been asked to try a new type of crispbread for free, as a commersial gift, from a company called Leksands Knäckebröd, and I really liked it. It's made with both rye and spelt-flour, and it's really well baked. Both thin and crispy, with a lovely flavour from malt extract. I ate it with butter, cheddar, fig jam and walnuts. I also had soured milk with appel compott, blackberries, and Orange Pekoe Tea. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :