Äppelchips!

Igår gjorde jag äpelchips av en äppelsort som heter "Jazz". Skar dem i tunna skivor, kryddade med lite kanel och torkade dem i ugnen på 75 grader i 2,5 timmar. Sedan körde jag dem i ugnen igen nu på morgonen, 100 grader i 5min. Blev superkrispiga! 
 
(Recept på smoothien kommer efter bilderna)
 
Avocadosmörgåsdanskt rågbröd med örtsmakande Philadelphiaost och persilja. En jordgubb/persika-smoothie till det, och så några av mina äppelchips förstås:)  
 
I made apple-chips yesterday... standard procedure, you can easily google the process. I used a type of apple called "Jazz", and I baked the slices for 2,5 hours in the evening and then an additional 5min this morning, on a slightly higher heat. The extra time made them super-crispy!
 
I ate some of the applechips for breakfast, with an avocado-creamcheese wholegrain rye-bread sandwich and a smoothie made with banana, strawberries, peach and oat-milk. 
 
 
 
 
 
 
Persikosmoothie: 1 portion
 
1,5dl havremjölk (Oatly original)
6 jordgubbar
1/2 persika
1/2 mogen banan
1-2 isbitar
En liten skvätt pressad citron
 
- Mixa alla ingredienserna till en slät smoothie. Ställ i kylen tills den ska drickas. 
 
Peach-strawberry smoothie: 
 
1,5 dl oat-milk
6 strawberries
1/2 banana
1/2 peach
1-2 icecubes
Squeeze of lemon
 
- Blitz in a blender until smooth. 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :